13 december 2013

Tekst van de week

De groene mannetjes

Er was eens een dorpje waar de groene mannetjes leefden. Het was een klein dorpje en alles was er mileuvriendelijk & uit natuurlijke stoffen gemaakt. Dit verhaal begint niet met de aartsvijanden van de groene mannetjes, de strontvliegen. Nee, dit verhaal begint anders. Luister:

Het begon allemaal met 3 motorrijders die de blauwe lucht zaten te verpesten. De groene mannetjes vonden dat niet leuk, die motorrijders moesten weg!! Kost wat kost!! Ik was één van die motorrijders. Toen ik bij een tankstation een cola bestelde, deden de groene mannetjes mijn motor ontploffen. Toen bekogelden ze mij met tandenstokers en brachten mij naar hun koningin. Ze stopten mij in een machine en ik werd ook een groen mannetje.Ik besefte wel nog steeds dat ik had motorgereden, maar ik zat nu wel bij hun kant.

Kort daarna werden ook mijn andere 2 vrienden gevangen genomen. Maar de 2 andere motorrijders werden vermoord, omdat per ongeluk ook hun motor was gekrompen en ze iedereen platreden. Toen zei de groene koning dat Lewis, Vito & Tijn naar het strontvliegenrijk moesten om de atoombom (de strontvliegen zijn een atoombom aan het maken en daarmee gaan ze ons dorp doen ontploffen!!) onschadelijk te maken en de strontvliegen-koning te vermoorden. Ik noemde Tijn, dus ik moest ook mee...

Toen we daar aankwamen trokken we snel een vliegenkostuumpje aan en we stopten een raketje tussen de vleugels. Maar al snel scheurde mijn pakje en we werden ontdekt. We werden in een glazen bokaal gegooid en werden vastgebonden. Langzaam, maar zeker stroomde de bokaal vol water. Maar toen het water tot aan onze neus kwam wist Vito zijn boeien los te maken en bevrijdde ons vliegensvlug!! Met onze neus dichtgeknepen kraakten we het slot van de bokaal. We kochten een nieuw vliegenkostuumpje en boden ons bij de koning aan als werkvliegen. Zo konden we in de kantine de plannen dwarsbomen. Maar zover zaten we helaas nog niet.

In de vliegen-pauze stormden we naar de kantine. Helaas werd het atoombommenplan juist weggehaald. Één van de 4 vliegen zei: “Goed plan van onze werkbaas om het plan in de atoombom te printen en dan vast te plakken, zo zien de werkvliegen in de atoombom tenminste waar ze zijn!” Lewis klopte op onze schouder en zag dat de 4 vliegen het plan naar een deurtje brachten waarop stond:
ingang atoombom.

Toen zagen Vito en ik het ook. “Zouden we het wagen daar naar binnen te gaan?“, vroeg ik. “Het zal wel moeten voor onze koning!”, zei Vito. Lewis was ook akkoord en toen de pauze gedaan was liepen we onopgemerkt door het deurtje. Toen was er een lange gang, ietsje verderop werd de gang in 3 kleinere gangen gesplitst. Op de 1ste gang stond 'kantine'. Op de 2de gang stond 'toiletten' en 'exit'. Maar op de 3de gang stond wat we nodig hadden: 'ingang naar atoombom'. We openden de deur langzaam en plots moesten we over een smal ophaalbrugje. Maar het ophaalbrugje was opgetrokken en er hing een bordje waarop stond: 'Closed. I am sorry!'.

Maar dat hield de 3 dappere mannetjes niet tegen. Ze maakten met een beetje ijzer touw een lasso en spanden die over de afgrond, naar de echte ingang van de atoombom!! Eén voor één liepen we op het touw naar de atoombom-ingang. Toen we er waren, stampten we de deur in (want de deur zat op slot) en plots stonden we oog in oog met zo'n atoombommenplan. Volgens dat plan waren wij 2 kilometer verwijderd van de kern. Er stond ook op dat er in de kern alarmsystemen en videocamera's waren. Dat was minder goed nieuws!!

Toen ze 2 kilometer hadden gelopen kwamen ze aan bij een deur waarop stond: 'Do not enter. Here is the kern!!'. Die woorden dienden eigenlijk om de mensen bang te maken en weg te houden uit de kern. Maar deze woorden waren meer een aanwijzing voor de 3 mannerjes. Toen ze de deur wilden openen, bleek dat die op slot zat... Maar de 3 mannetjes hadden alweer een oplossing bedacht.”Wie heeft er een haarspeld?“, vroeg Tijn. “Probeer het misschien eens met mijn zakmes”, vulde Lewis aan. Tijn probeerde en het lukte, maar helaas... het ALARMSYSTEEM ging af!!! Het drietal schrok zich rot!! Al snel kwamen er van alle kanten bewakers aanhollen. Gelukkig wisten Vito, Tijn & Lewis zich te verstoppen achter een atoombomplan. Toen de bewakers weer weg waren, kwamen de groene mannetjes weer uit hun verstopplaats. Gelukkig hadden de bewakers de deur niet hersteld. Tijn en Vito liepen naar binnen, Lewis hield de wacht!!

Midden in de kern stond een grote metalen doos. Hij was vastgemaakt aan de grond. Vito en Tijn tilden zo stil en voorzichtig als ze maar konden het deksel van de doos op. Het bleek dat dat ene kleine doosje het hart van de atoombom was. Tijn vond plots op de grond een boekje met de titel: 'Cursus in 8 stappen uitgelegd voor een explosievrije dag'. Tijn raapte het op en toonde het aan Vito. Samen deden we alle stappen zorgvuldig om de atoombom uit te schakelen. Het was niet makkelijk, maar moeilijk gaat ook!!

Toen ze volgens het cursusboekje alle stappen hadden gedaan, kwam er op een klein scherm een bepaalde tijd te staan en een elektrische stem zei: “De stappen zijn niet goedgekeurd, na deze tijd gaat atoombom ontploffen!!”. Toen begon de tijd te lopen. Lewis had het ook gehoord en zei: ”Snel, wegwezen!!” Ze liepen weg en de atoombom ontplofte. Hun missie was geslaagd!! Dan gingen ze naar de koning en vermoordden hem.


THE END!!
Tijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten